
Citybanan
Spårförbindelsen genom Stockholm från norr till söder stod klar 1871. Över en period på mer än hundra år växte trafiken från 10 tåg per dygn till ca 500 vilket skapade stora kapacitetsproblem som, i sin tur resulterade i störningar och förseningar.
Vi fick uppdraget att utveckla en lösning för ett tredje spår 1992. Detta uppdrag växte successivt via studier av tunneldragningar till att vi blev ansvariga arkitekter för Citybanan Detta komplexa projekt inkluderar stationerna Stockholm City och Odenplan, en ny pendeltågstunnel och Årsta järnvägsbro. Med Citybanans 6 km långa tunnel skapas två nya spår för pendeltåg samt två nya underjordiska stationer kopplade till tunnelbanan och gatunätet.
I vårt uppdrag har också ingått studier av resandeströmmar och kapaciteter samt samarbete med konstnärerna. Den komplexa utformningen de sammanhängande underjordiska rummen ha styrts av ambitionen att skapa en överskådlig och därmed trygg miljö för de hundratusentals resenärer som dagligen nyttjar den.
