Semestertips för företag från Danske Bank - Sveriges ArkitekterSveriges Arkitekter
Sveriges Arkitekter

5 smarta tips inför semestern – Danske Bank ger dig som företagare förutsättningarna att kunna slappna av under sommaren!

Minska risken för bedrägerier

1) Bedrägerier och ”phishing” – undvik de vanligaste fallgroparna
Det är oftast hög aktivitet av bedrägerier just på sommaren. Olika metoder används för att samla känslig information och e-postbedrägerier är mycket vanliga. Med följande regler i åtanke kan du minska risken att ditt företag upplever detta i sommar:

  • Inloggningsdosor och koder bör endast vara tillgänglig för behöriga personer
  • Undvik inloggning på offentliga datorer
  • Stäng av Bluetooth när den inte används
  • Öppna inte okända e-postmeddelanden och länkar
  • När du är på resa bör du alltid använda säkra anslutningar för att surfa på nätet. Därför rekommenderar vi att en VPN-anslutning används för datorer, mobiltelefoner och surfplattor.
  • Tänk efter noga innan du lämnar personlig information, så att du undviker ”phishing”
  • Se upp för fakturaskojare

Här hittar du varningar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder med mera från Svensk Handel samt rapporter och varningar från Förenade Bolag.

  • Svensk Handel Varningslistan
  • Förenade Bolag

Gör så här vid bluffakturor:
Om företaget blir drabbad av en bluffaktura, det vill säga en faktura för en tjänst eller vara du inte har beställt eller som du vilseletts att beställa, är det viktigt att veta hur du bör agera. Bolagsverket och Polisen har tillsammans tagit fram ett dokument för hur man bör gå till väga.
Så här bestrider du en bluffaktura

Planera för att undvika likviditetsbrist och påminnelseavgifter

2) Fakturera utestående fordringar för att undvika likviditetsbrist
Var noga med att fakturera dina utestående fakturor innan semestern, så att du undviker likviditetsbrist och eftersläpning under sommaren. Beroende på dina betalningsvillkor så förfaller de flesta fakturorna någon gång under semestermånaderna. Du kanske har ett system där dina fakturor går automatiskt till påminnelser eller inkasso även på sommaren, vilket kan leda till missnöjda kunder. Det kan därför vara bra att ta en manuell kontroll på vad som skickas ut, för att visa flexibilitet och god kundservice till kunderna.

3) Undvik betalningspåminnelser genom att planera för både förväntade och oväntade krav
Sommaren är högsäsong för glömda räkningar och påminnelser. Det kan undvikas med lite planering. Lite extra ansträngning innan semestern kan löna sig genom att eliminera förseningsavgifter och missnöjda leverantörer. Du kan till exempel redan innan registrera i din internetbank de förväntade räkningarna för betalning i framtiden, komma överens med dina leverantörer om att motta räkningar via e-post, vidarebefordra din post, eller delegera ansvar till de anställda.

4) Lägg en påminnelse i Internetbanken när du saknar täckning på ditt konto
Vill du undvika att betalningar stoppas på grund av brist på täckning? Eller vill du få ett meddelande när du får en inbetalning? De flesta Internetbanker för företag har tjänster som hjälper dig med digitala påminnelser när du saknar täckning på ditt konto.

Ha kontroll under semestern

5) Kontrollera att du kan godkänna betalningar via din app eller ge fullmakt till en medarbetare.
Planerar du att använda din bank app för företag för att godkänna betalningar när du är på semester? Då är det viktigt att du kontrollerar hur din bank har skapat säkra betalningar via appen. Ibland krävs det att man använder en säkerhetsdosa som man inte får glömma att ta med sig. Du kan också ändra fullmakter när ordinarie personal är på semester. Ta gärna kontakt med din bank för att ta reda på hur du går tillväga.

Läs mer hos Danske Bank