Ökad ohälsa under pandemin - Sveriges Arkitekter

Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvar även när du jobbar från hemmet. Foto: Bruno Emmanuelle/Unsplash.

Sjukanmälningar av både fysiska och psykiska besvär har ökat i Sverige under inledningen av hösten. Med anledning av coronapandemin och dess effekter på arbetsmiljön vill regeringen höja kunskapen hos arbetsgivarna.

Arbetsgivaren har alltid huvudansvaret för arbetsmiljön och ska se till att arbetsmiljöarbetet fungerar. Det gäller även när arbetstagare arbetar på distans. Om du mår psykiskt dåligt på ditt arbete ska du tala med din närmaste chef. Om det inte hjälper, eller om chefen kanske är problemet, kontaktar du ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta en jurist på Sveriges Arkitekters kansli.

I början av augusti påbörjades en brant ökning av sjukskrivningar för såväl fysiska som psykosociala besvär. Ökningen har sedan fortsatt kraftigt uppåt i sex veckor. Det visar statistik från Previas sjuk och frisk, som är Sveriges mest omfattande och dagsaktuella statistik- och analysverktyg för kort- och långtidsfrånvaro.

– Det finns med sannolikhet många bakomliggande orsaker till att den psykiska och fysiska ohälsan ökar. Men en gemensam nämnare är att många behövt förändra och anpassa sina liv utifrån pandemin, vilket påverkar vår arbetsmiljö och vårt sociala liv, säger Maria Steneskog Nyman på Previa.

Spridningen av det nya coronaviruset innebär olika risker. Förutom risken att själv bli smittad kan det föra med sig risker i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön eftersom vi nu arbetar på ett annat sätt än tidigare. Regeringen har därför beslutat att ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att vidta informationsinsatser för att höja kunskapen hos arbetsgivare.

– Arbetslivet ska inte medföra att människor slås ut i förtid på grund av dålig arbetsmiljö. Ingen ska behöva skadas eller bli sjuk av sitt arbete. Ytterst handlar det om att arbetsgivaren tar sitt arbetsmiljöansvar, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark.

8 tips för en bra arbetsplats hemma


  • Sitt ordentligt Om köksbordet är den enda ytan som finns att tillgå, se till att sitta ordentligt med ryggstöd. Att lägga en kudde i svanken som extra stöd kan vara ett sätt att hjälpa ryggen. Om den vanliga stolen är för låg, så sätt dig på en kudde. Underarmarna ska kunna vila på bordet utan att axlarna är uppdragna.
  • Var kreativ Se dig runt hemma, finns det andra, mindre uppenbara platser för att arbeta eller variera kroppsställningen? En hylla eller byrå kan till exempel fungera utmärkt som ståbord. Arbeta gärna på flera olika platser i hemmet.
  • Undvik gamnacke och musarm Hitta sätt att placera datorn på bra höjd för blicken. I knät är inte det bästa för nacken.
  • Byt ställning ofta Tänk på att inte sitta statiskt i flera timmar. Sitt inte kvar på samma plats när det blir dags för digitala möten. Stå upp under gruppmöten, eller sätt dig en stund i soffan. Det viktigaste är variation och att byta kroppsställning ofta.
  • Vila ögonen Blir det mycket tid vid datorn så se till att vila ögonen ibland. Vänd blicken, titta ut genom fönstret eller byt blickriktning, pausa ögonen någon minut.
  • Tänk på ljuset Se till att ha bra ljus. Använd gärna en flyttbar golvlampa som du kan flytta runt. Se till att inte bli bländad. Dagsljus är också bra så om det går, planera din arbetsplats så att du har möjlighet att titta ut genom fönstret ibland.
  • Bjud på distansfika Lägg in regelbundna, digitala fikapauser med en kollega eller arbetsgrupp för att kolla hur ni mår och hur det går.
  • Rör kroppen Var noga med att gå upp och röra på dig varje timme för bättre blodcirkulation i leder och muskler. Ett enkelt sätt att få in lite vardagsmotion är att ta en paus och resa och sätta från stolen 10 gånger. Har du ett telefonsamtal inplanerat, försök att ta det under en kort promenad.

Källa: Previa