Politiker – argumentera med fakta och respekt

Publicerad: 2022-06-09

I en debattartikel i Aftonbladet uppmanar Sacoförbundens ordföranden politikerna inför valet att argumentera med fakta och respekt. Till grund för artikeln ligger en undersökning från Saco som visar att akademiker inte är nöjda med hur politikerna bemöter väljarna och varandra.

En stor majoritet av Sveriges 1,5 miljoner akademiker anser att politiker bör hålla sig till fakta och kunskap samt visa respekt för sina politiska motståndare. Det visar en undersökning som Saco gjort tillsammans med Novus Opinion.

Hela 85 procent av Sveriges yrkesverksamma akademiker stör sig på att den politiska debatten inte är konstruktiv. 87 procent tycker också att politiker borde lyssna mer på experter inför politiska beslut.

Läs mer och ta del av fler resultat från undersökningen på Sacos nya kampanjwebb faktiskt.nu.

I samband med undersökningen publiceras också en debattartikel i Aftonbladet som Sveriges Arkitekters ordförande Emina Kovacic har skrivit under, tillsammans med de andra Sacoförbundens ordföranden.

Relaterade artiklar

Visa alla nyheter
Arkitektstudenter svårt att få jobb efter examen
Sveriges Arkitekter i media

Arkitektstudenter svårt att få jobb efter examen

TV 4 uppmärksammar i ett inslag att arbetslösheten bland arkitekter stiger i spåren av byggkrisen. Det oroar studenter inom byggsektorn och det är många som inte har en anställning säkrad efter examen.
Publicerad:
Hot eller möjlighet? Om hur AI förändrar arkitekters arbete
Sveriges Arkitekter i media

Hot eller möjlighet? Om hur AI förändrar arkitekters arbete

Kommer artificiell intelligens i framtiden rita avancerade byggnader på ingen tid alls? Kommer arkitekter över huvud taget att behövas? Om detta resonerar bland annat Sveriges Arkitekters förbundsdirektör Tobias Olsson i en artikel i Dagens Nyheter.
Publicerad:
Positivt att arkitektur får en tydligare roll i gymnasieskolan
Så tycker vi

Positivt att arkitektur får en tydligare roll i gymnasieskolan

Sveriges Arkitekter har yttrat sig över Skolverkets remiss avseende förslag till föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som särskild utbildning på gymnasial nivå.
Publicerad: