Estetisk förmåga slår AI och datorer - Sveriges Arkitekter
Sveriges Arkitekter

Charlotta Holm Hildebrand—20 aug 2018

Foto: Nik MacMillan/Unsplash

Den här veckan börjar Sveriges gymnasieelever sina studier. Tyvärr har alltför få av dem estetiska ämnen som tillval, på grund av att de inte är obligatoriska. Strax före sommaren sa alliansen och SD nej till regeringens förslag att estetiska ämnen ska bli obligatoriska på gymnasiet: frågan är om nejsägarna vet hur dagens och morgondagens arbetsliv ser ut. Estetiska ämnen är inget flummigt självförverkligande utan kunskaper som krävs för allt fler yrken.

Sveriges Arkitekter har jobbat för att de estetiska ämnena ska bli obligatoriska igen sedan de försvann vid gymnasiereformen 2011. Som det är nu väljer elever de kurser som ger behörighet och meritpoäng – logiskt utifrån deras perspektiv men med nackdelar på kort och lång sikt. På kort sikt gör kreativ verksamhet att vi har lättare att lära oss mer faktaorienterade ämnen och sänker tröskeln för den som vill gå en skrivarkurs, konstruera spel eller sjunga i kör.

På längre sikt drabbas vi enskilda som jobbar av att vi inte får tillräcklig träning i estetiska ämnen, liksom hela vårt samhälle. Privata och offentliga arbetsgivare måste rusta sig med medarbetare som är tränade i att använda båda hjärnhalvorna för att Sverige ska ligga i framkant som innovationsland. Även ett kugghjul ska formges.

Har du estetik och kreativitet i bagaget från skolan har du större chans att stå som vinnare när digitalisering och automatisering tar större plats på arbetsmarknaden. Redan idag måste vi bygga kompetens som inte datorer och AI, artficiell intelligens, kan ersätta. Ute i arbetslivet möter vi en verklighet där de allra flesta yrken innehåller kreativa inslag som vi måste behärska – många som slitit sitt hår över en powerpointpresentation eller stöter på VR, virtual reality, i sitt jobb hade nog gärna haft mer estetiska ämnen i sin utbildning.

Att estetiska ämnen är obligatoriska på gymnasiet är också en viktig rättvisefråga. Studerar du bild, slöjd och musik har du lättare att klara arkitektur- och andra designorienterade utbildningar på högskolan, även om du inte har ämnena med dig hemifrån. Dörrarna öppnas för elever med mer varierad bakgrund än idag att söka sig till arkitektskolorna – något som är mycket viktigt för Sveriges Arkitekter.

Estetik, kreativitet och förmåga att hantera designprocesser måste vi träna oss i. Det är ingen medfödd förmåga utan en inlärd kompetens vars värde bara ökar i arbetslivet. Ska vi hålla nere arbetslösheten måste vi som jobbar få möjligheter att lära oss estetiska ämnen. I ljuset av det är det obegripligt att alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna röstade ner regeringsförslaget. Ett innovativt Sverige kräver medarbetare med estetiska kunskaper. Och politiker som fattar kloka beslut som gynnar arbetstagare både idag och i framtiden.

Charlotta Holm Hildebrand är branschchef på Sveriges Arkitekter och planeringsarkitekt FPR/MSA

Kommentarer

  • Birgitta Adolfsson
    augusti 21, 2018 — 8:48 e m

    Tack för den!

  • robert lavelid
    augusti 21, 2018 — 9:12 e m

    Bra tänkt och skrivet, Charlotta. / robert

  • Anna Hansson
    augusti 22, 2018 — 12:16 e m

    Så sant. Och viktigt!

  • Marie Yderland
    augusti 24, 2018 — 7:23 f m

    Viktigt! Universitet mfl.borde ge meritp. eller ha estetiska kurser som behorighetskrav.

  • Elisabeth Tannfors
    augusti 24, 2018 — 2:12 e m

    ETT JÄTTEBRA INLÄGG! ÄNNU FLER SÅDANA BEHÖVS.

  • Julia
    augusti 29, 2018 — 11:44 f m

    Vad ska man rösta på om man vill tillgängliggöra estetiken?

  • Kristina Rilbe
    augusti 31, 2018 — 8:44 f m

    Så bra skrivet. Mera tryck från branscherna behövs. Som lärare lär vi ut övning i designprocessens alla delar och övar eleverna i självständigt tänkande. Lärare i media, estet, teknikdesigngymnasium nu verksam i grundskolan.

  • Niklas Nordlander
    september 5, 2018 — 12:15 f m

    Bra skrivet. Precis vad jag alltid tyckt och tänkt, och det har varit en viktig ledstjärna i mitt yrkesutövande som bildlärare. Skickar med ett FB inlägg, som väl aldrig nådde Björklund, jag skrev då Alliansen röstade ner förslaget om obligatoriska est-praktiska ämnen på gymnasiet. Hej Björklund! Du har verkligen ALDRIG stått på min sida i skoldebatten, flummigt och onödigt, estetiskt praktiska ämnen är bortkastad tid, det är allt du lyckats förmedla till mig. I dig har jag aldrig haft något stöd trots att du inte gjort annat än försökt vara skolans talesman i politiken. Jag har aldrig hört dig säga ett enda positivt ord eller något av vikt om estetiskt praktisk verksamhet i skolan. Det är som om det inte finns. Sen du fick inflytande har allt blivit obegripligare och krångligare. Den tid jag började min lärarbana på 70- talet dömer du ut som flumskolan, det är dagens föräldrar du talar om. Allt som jag står för inom kultur, bild, musik, design, behandlar du som oviktigt trots att det är en av Sveriges stora exportvaror idag. Så inget överraskande i att du inte tycker att estetiska ämnen skall vara ett obligatoriskt ämne på gymnasiet, det är bara flummigt och larvigt och det leder ingenstans, utvecklar ingenting, betyder ingenting för en Liberal som du. Jag tror det leder långt och vidgar elevers vyer och insikter. Jag har undervisat i bild de senaste 38 åren och tycker att varje dag jag undervisat har varit utvecklande och betydelsefullt för mina elever.

  • Viveka Jarflod
    september 21, 2018 — 2:48 e m

    Så sant estetisk verksamhet ger såå mycket vad gäller lärande och utveckling såväl socialt som för individens utveckling.

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *