
Vidareutbildning kräver nya resurser – inte omfördelning
Sveriges Arkitekter riktar i ett remissyttrande kritik mot ett förslag om en ny ersättningsmodell för vidareutbildning som förutsätter omfördelning av högskolornas befintliga anslag. Förbundet varnar för att arkitektutbildningarna redan är hårt pressade.
Efter år av krympande resurser hotar ytterligare urholkning av grundutbildningarna både kvalitet och framtidens kompetensförsörjning. Sveriges Arkitekter kräver långsiktiga investeringar som stärker kopplingen mellan utbildning, forskning och praktik – och som tar yrkesverksammas och arbetslösas behov samt det livslånga lärandet på allvar.
I en tid av AI-revolution, klimatförändringar och ett svårt arbetsmarknadsläge krävs kraftfulla satsningar på vidareutbildningar för yrkesverksamma akademiker – inte minst för arkitekter. Idag gör regeringen stora satsningar på vidareutbildning i yrkeshögskolan. Det behövs även en satsning på vidareutbildning för akademiker. Sveriges Arkitekter efterlyser därför en satsning på nya öronmärkta medel till högskolorna för vidareutbildning för yrkesverksamma akademiker.
Vi vänder oss starkt emot förslaget till omfördelning mellan högskolor och universitet som vi menar är både uddlöst och kontraproduktivt.
Den största delen av kompetensutvecklingen sker idag på marknaden. Ett större utbud på universitet och högskolor skulle stärka kopplingen mellan praktik, forskning och utbildning. Det skulle också stärka meriteringsvärdet av vidareutbildning för de yrkesverksamma och minska den inlåsningseffekt som marknadskurser utan validerat lärande riskerar att förstärka.
Därför ser vi positivt på förslaget att skapa starkare incitament för lärare att utveckla befintliga och nya kurser i samråd med arbetsmarknadens parter. Det behövs incitament på fakultetsnivå för att bedriva ett långsiktigt pedagogiskt och ämnesmässigt utvecklingsarbete. Vi betonar att det är viktigt att kurser som vänder sig till yrkesverksamma bygger på en aktuell omvärldsanalys och intervjuer med yrkesverksamma.
Vi vänder oss starkt emot förslaget till omfördelning mellan högskolor och universitet som vi menar är både uddlöst och kontraproduktivt. Det bygger på ett resonemang om att det erbjuds för få teknikkurser och för många humaniora kurser. Men vidareutbildning för tekniker handlar ofta just om kurser inom humanistiska ämnen som kommunikation, ledarskap och förhandling.