Ny arbetsmiljöutbildning för statlig sektor
I höst ger Partsrådet en helt ny skräddarsydd arbetsmiljöutbildning för statliga chefer och skyddsombud.
Den 21 oktober är det premiär för en ny arbetsmiljöutbildning från Partsrådet, utvecklad för chefer och skyddsombud inom den statliga sektorn. Med fokus på samverkan, systematik och praktiska verktyg syftar utbildningen till att skapa en bättre arbetsvardag – varje dag, varje vecka, varje månad och varje år.
Utbildningen är speciellt framtagen för chefer och skyddsombud inom det statliga avtalsområdet. Genom att utgå från de förutsättningar och utmaningar som finns inom den statliga sektorn får deltagarna en utbildning som är relevant och tillämpbar i deras egna verksamheter.
Utbildningen är digital och ger samma kunskapsbas som andra arbetsmiljöutbildningar på marknaden och motsvarar tre dagars aktivt lärande i klassrum. Under utbildningen får deltagarna både teoretiska kunskaper och praktiska verktyg att ta med sig hem till sina verksamheter.
Lanseras i oktober
Utbildningen kommer lanseras den 21 oktober. Då bjuder Partsrådet in lokala parter, chefer och skyddsombud till en inspirerande eftermiddag i centrala Stockholm, fylld med korta föreläsningar som lyfter arbetsmiljöarbetet i statlig sektor. På Partsrådets webbplats publiceras löpande mer information om utbildningen och lanseringen.
Organisationer inom det statliga avtalsområdet tar del av utbildningen genom att lokala parter skickar in en gemensam beställning på Partsrådets webbplats, ett så kallat avrop.