Vad gäller om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist? - Sveriges ArkitekterSveriges Arkitekter
Sveriges Arkitekter

Read about redundancy in English here

Vad innebär arbetsbrist och vad händer om det drabbar dig? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna kring ämnet. Har du fler frågor eller vill få rådgivning är du varmt välkommen att kontakta våra förbundsjurister.

Vad är arbetsbrist?

Arbetsbrist är ett samlingsnamn för olika situationer där personliga omständigheter inte ligger till grund för uppsägningen. Arbetsgivaren måste dock visa att det finns saklig grund för uppsägning på grund av arbetsbrist. Arbetsbrist är ett väldigt vitt begrepp som omfattar ekonomiska och organisatoriska förändringar i ett företag och det är arbetsgivaren som avgör om det råder arbetsbrist.

Vad gäller om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist?

Arbetsbrist är det vanligaste skälet till uppsägning. Innan du blir uppsagd är arbetsgivaren som regel skyldig att kontakta ditt fackliga ombud på arbetsplatsen (fackklubben) eller Sveriges Arkitekter för en förhandling. Uppsägningen ska enligt MBL (Medbestämmandelagen) inte läggas förrän efter avslutad förhandling. Du har även enligt LAS (Lagen om anställningsskydd) rätt till ett skriftligt uppsägningsbesked som ska överlämnas personligen och uppfylla vissa formalia. I en konjunkturkänslig bransch som den arkitekter verkar i, är det inte ovanligt med uppsägningar på grund av arbetsbrist.

Vad är varsel?

I samband med uppsägningar hör man ofta talas om varsel. Det finns ingen varselskyldighet till de anställda eller de berörda fackliga organisationerna i samband med uppsägning på grund av arbetsbrist. Den skyldigheten som finns är att varsla Arbetsförmedlingen om en driftsinskränkning, förutsatt att minst fem anställda berörs av uppsägningar.

Vad är Förhandlingsskyldighet?

Enligt medbestämmandelagen (MBL) har arbetsgivaren en förhandlingsskyldighet före beslut om viktigare förändringar. Har Sveriges Arkitekter kollektivavtal med arbetsgivaren är arbetsgivaren skyldig att förhandla med lokal part (fackklubb på företaget) eller med Sveriges Arkitekter innan eventuella uppsägningar får läggas. Om en arbetsgivare helt saknar kollektivavtal är arbetsgivaren, om den berörde anställde är medlem i Sveriges Arkitekter, skyldig att förhandla med Sveriges Arkitekter i frågor som rör uppsägning på grund av arbetsbrist.

Innan uppsägning sker ska arbetsgivaren även undersöka om det finns några lediga tjänster att omplacera övertaliga anställda till. Finns det inte några lediga tjänster så måste arbetsgivaren följa LAS regler för turordning vid uppsägning. Huvudregeln sammanfattas av det kända uttrycket ”sist in, först ut”. Den anställde måste alltid inneha tillräckliga kvalifikationer för aktuell tjänst. Innan turordningen fastställs har arbetsgivare med högst tio anställda rätt att undanta två anställda som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten.

Efter avslutad förhandling (förhandlingen kan avslutas i enighet eller i oenighet) får arbetsgivaren lägga uppsägningen det vill säga överlämna uppsägningsbeskedet. Uppsägningsbeskedet ska uppfylla vissa formaliakrav bland annat innebärande att uppsägningsbesked ska vara skriftligt och överlämnas personligen till den berörda.

Vilken uppsägningstid har jag?

Det som styr hur lång uppsägningstid du har rätt till regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS), kollektivavtal och det enskilda anställningsavtalet.

Nedan ser du längden på uppsägningstiden, när arbetsgivaren säger upp den anställde på grund av arbetsbrist, enligt LAS och för dem som jobbar på privat arkitektföretag som har eller följer kollektivavtal:

Sammanlagd anställningstid Uppsägningstid
2 år 1 månad
2 – 4 år 2 månader
4 – 6 år 3 månader
6 – 8 år 4 månader
8 – 10 år 5 månader
10 år 6 månader

Obs! Om du jobbar i privat arkitektföretag som har kollektivavtal, har fyllt 55 år och har en sammanhängande anställningstid vid företaget av minst tio år har du tolv månaders uppsägningstid vid arbetsbrist. För dig som är anställd på en kommun eller inom staten gäller andra uppsägningstider.

Vad gäller under uppsägningstiden?

Under uppsägningstiden har du självklart rätt att behålla din lön och andra anställningsförmåner och du har en skyldighet att arbeta hela uppsägningstiden. Du har dock rätt till skälig ledighet med lön för att besöka Arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete. Du måste dock ansöka om ledigheten.

Semester under uppsägningstid

Du har alltid rätt att ta ut din semesterledighet under uppsägningstiden om den redan är utlagd och beviljad. Är semestern däremot inte beviljad, kan du inte få ut semester under uppsägningstiden om arbetsgivaren inte går med på det. Under uppsägningstid som inte är längre än sex månader får arbetsgivaren inte lägga ut semester om ni inte kommer överens om det.

Vad du själv behöver göra när uppsägningstiden börjat?

  • När du fått uppsägningsbeskedet anmäl du ditt anspråk på företrädesrätt till återanställning. Observera att din företrädesrätt inte gäller förrän du anmält ditt anspråk till arbetsgivaren, gör det skriftligt!
  • Om det finns kollektivavtal – gör en anmälan till Trygghetsrådet tillsammans med arbetsgivaren.
  • Gå till Arbetsförmedlingen och registrera dig som arbetssökande.
  • Se till att du får ett tjänstgöringsbetyg med vitsord.
  • Diskutera med arbetsgivaren om du kan få ta kopior på projekt som du varit delaktig i för att lägga i din portfolio.
  • Diskutera med din arbetsgivare hur du ska avsluta pågående projekt, överlämning och vad du kan säga till eventuella beställare, allt för att få ett så bra avslut som möjligt.
  • Hämta en blankett för arbetsgivarintyg på Arbetsförmedlingen eller skriv ut den från AEA och se till att din arbetsgivare fyller i den när du slutar. Arbetsgivarintyget måste du ha för att få ersättning från a-kassan, om du inte fått jobb innan uppsägningstiden är slut. Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att skriva på blanketten.

Har jag rätt till arbetslöshetsersättning?

Är du medlem i a-kassan har du möjlighet att få ersättning utifrån den lön du haft. Om du inte är medlem kan du ändå ha rätt till ersättning men då med ett lägre belopp.

Ersättning utifrån lönen

För att få arbetslöshetsersättning som baseras på den genomsnittliga lön du haft ska tre villkor vara uppfyllda:

  • Du ska klara arbetsvillkoret, det vill säga ha jobbat minst 6 månader, 80 timmar per månad.
  • Du ska vara medlem och ha varit det i minst 12 månader.
  • Du ska vara arbetslös och anmäld på arbetsförmedlingen.

Om de tre villkoren är uppfyllda kan du få upp till 910 kronor om dagen de 100 första ersättningsdagarna, därefter 760 kronor om dagen.

Här kan du läsa mer om AEA och villkoren för att få ersättning.

Inkomstförsäkring

Som medlem i Sveriges Arkitekter kan du ha rätt till inkomstförsäkring. Inkomstförsäkringen fyller på arbetslöshetsersättningen över det tak som A-kassan sätter. Här kan du läsa mer om inkomstförsäkringen och villkoren för att erhålla ersättning.

Få tips och råd om just detta i PTKs broschyr ”Mellan Jobb”.