Aravena och mycket mer på 2016 års arkitekturbiennal - Sveriges ArkitekterSveriges Arkitekter
Sveriges Arkitekter

Veronica Hejdelind—3 Maj 2016

Officiell bild venedig

 

Mindre än en månad kvar till öppningen av arkitekturbiennalen i Venedig – det är dags att förbereda sig! Här kommer en sammanfattning av innehållet i denna den femtonde upplagan, som har 2015 års Pritzkerprisvinnare Alejandro Aravena som curator.

Mina förväntningar på årets biennal, som har temat Reporting from the Front, är minst sagt stora. Chilenske arkitekten Alejandro Aravena har grundat Elemental, en ”do-tank” för utveckling av strategier och produktion av prisvärda bostäder för ekonomiskt utsatta grupper. Trogen sina ideal har han valt arkitekturens samhällsbyggande potential som utgångspunkt.

Hans målsättning för sitt curatorskap är att lyfta fram konkreta exempel på arkitekturens problemlösande kapacitet inte bara inom det kulturella och estetiska fältet utan även, och framför allt, i politiska, sociala, ekonomiska och ekologiska frågor. Aravena har en hög tilltro till arkitekturens förmåga att förbättra människors livsvillkor, från grundläggande fysiska behov som tak över huvudet till utvecklingen av mer inkluderande och socialt rättvisa samhällen. Ett perspektiv som ligger i tiden och rätt utnyttjat kan komma att ge arkitektkåren en starkare röst och plattform i branschen, vilket är både välbehövligt och intressant.

Arkitekturbiennalens affischbild visar den tyska arkeologen Maria Reiche stående på en stege blickande ut över den peruanska stenöknen. Från sin utsiktspunkt studerade hon de så kallade Nazcalinjerna. Det som på marknivå inte var något mer än sten och grus bildade från Marias perspektiv figurer och mönster. Precis som Maria hoppas Aravena att Reporting from the front ska presentera nya sammanhang och övergripande perspektiv på arkitekturens samhällsroll och funktion.

Biennalen räknas som ett av de mest prestigefyllda evenemangen inom arkitekturfältet och lockar främst arkitekter, arkitekturstudenter, akademiker och kritiker. Byggherrar, fastighetsägare, politiker och andra i branschen är inte lika vanligt förkommande. Den senaste arkitekturbiennalen lockade cirka 228 000 besökare, varav 45% under 26 år. Det är ungefär hälften så många som den mer etablerade konstbiennalen har. Aravena har sagt att han vill bredda intresset för biennalen från att vara en utställning ”av arkitekter för arkitekter” till att bli en angelägenhet för alla som intresserar sig för frågor som rör stads- och samhällsutveckling. Återstår att se hur väl han lyckas.

Venedigs arkitekturbiennal är i jämförelse med konstbiennalen en ny företeelse. Den första arkitekturbiennalen arrangerades 1980 medan konstbiennalen pågått sedan 1895. Biennalen visas i två närliggande områden: På Arsenalen – det gamla venetianska skeppsvarvet med anor från 1100-talet, ett område på över 50 000 kvadratmeter. Här visas både en del av huvudutställningen och flera länders nationella utställningar. I Giardini – parken där biennalens stora utställningshall, Central pavilion, ligger tillsammans 29 nationella utställningspaviljonger, inklusive den nordiska. Utöver detta arrangeras utställningar under biennalens paraply runtom Venedig i så kallade special och collateral events.

I år deltar 64 länder med nationella utställningar. Länderna uppmuntras att tolka biennalens övergripande tema med det är inte tvingande. Sverige, Norge och Finland samproducerar en utställning för den nordiska paviljongen, som ligger i Giardini och är ritad av Sverre Fehn. Danmark har en egen paviljong. I år har ArkDes huvudansvar, vilket innebär att man leder produktionsarbetet, föreslår innehåll och bär ett övergripande ekonomiskt ansvar. Man har valt chilenaren David Basulto, grundare av ArchDaily, som curator. Titeln på hans utställning är In Therapy – Nordic Countries Face to Face.

Aravena och hans team producerar huvudutställningen Reporting from the front. Den visas i två delar, en i Arsenalen och en i Central Pavilion i Giardini. Utställningen innehåller verk av 88 deltagare från 37 länder, varav 50 deltar i biennalen för första gången.

I år finns även tre “special events”: Utställningen Reporting from Marghera and Other Waterfronts curerad av arkitekten Stefano Recalcati. Den visas i Forte Marghera (Mestre) och analyserar genomförda stadsutvecklingsprojekt för industriella hamnområden. Londonmuseet Victoria & Albert presenterar utställlningen A World of Fragile Parts, ett försök att etablera en konsthantverkspaviljong, i Sale d’Armi i Arsenale. FN:s världskongress Habitat III som äger rum i Quito, Ecuador, i oktober i år presenterar tillsammans med London School of Economics and the Alfred Herrhausen Society, utställningen Report from Cities: Conflicts of an Urban Age, som handlar om relationen mellan offentliga och privata rum, också i Arsenale.

Årets biennal är öppen för allmänheten den 28 maj till 27 november, men många i branschen åker redan 26-27 maj för att vara med på öppningsdagarna med vernissager, pressvisningar och festligheter. Nyhet i år är att man kan köpa entrébiljetter till öppningsdagarna på webben: labiennale.org/en/architecture/tickets/.

Hoppas vi ses i Venedig!

Veronica Hejdelind har en fil kand i konstvetenskap och en MA i Museum Studies från Nederländerna. Tidigare publik chef på ArkDes och intendent på Nationalmuseum. Idag projektledare och konsult med kunskap om bransch och omvärld på Utopia arkitekter.

P.S. Biennalens officiella webbplats. Följ biennalen på social medier via den officiella hashtagen: #BiennaleArchitettura2016

P.P.S. Nästa vecka skriver jag om utställningarna och evenemangen jag ser fram emot mest.

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *